Dyplomacja ekonomiczna i wsparcie przedsiębiorstw

Departament Współpracy Ekonomicznej, MSZ

DYPLOMACJA EKONOMICZNA I WSPARCIE PRZEDSIĘBIORSTW 

1.         Niewątpliwie działania z zakresu dyplomacji ekonomicznej, ze szczególnym uwzględnieniem wsparcia polskich przedsiębiorstw za granicą, stanowiły dominującą część realizowanych przez DWE zadań.  Stan taki wynika przede wszystkim z ustawowego obowiązku MSZ w tym obszarze (ustawa o działach administracji rządowej wskazuje MSZ jako resort realizujący zadania w obszarze dyplomacji publicznej i kulturalnej, a także wspierania działań promujących polską gospodarkę, kulturę, język, turystykę, technikę i naukę  realizowanych w ramach innych  działów).

2.         Coraz większa ekonomizacja polityki zagranicznej i polskiej służby dyplomatycznej podyktowana jest też:

  • umacniającą się pozycją Polski na mapie gospodarczej świata – obecnie Polska jest 8. gospodarką w UE (dane Eurostat); 19. gospodarką wg BŚ (PKB PPP);
  • poprawą pozycji Polski w międzynarodowych rankingach:

–  w tegorocznej edycji raportu Atrakcyjność Inwestycyjna Europy Ernst & Young 2013 Polska zajęła 7. miejsce w Europie pod względem liczby projektów inwestycyjnych (148 projektów w 2012 r. wobec 121 w 2011 r. – wzrost o 22,3%) i 3. miejsce pod względem liczby nowo utworzonych miejsc pracy (13,1 tys. miejsc pracy w 2012 r. wobec 7,8 tys. w 2011 r. – wzrost o 67,3%); autorzy raportu podkreślają jednocześnie, że Polska była liderem pod względem poprawy wyników w okresie 2011-2012. Zdaniem inwestorów zagranicznych, Polska jest zdecydowanie najatrakcyjniejszą lokalizacją dla nowych projektów inwestycyjnych w Europie Środkowo – Wschodniej;

– Polska zajęła 42. miejsce (na 148 krajów) w Rankingu globalnej konkurencyjności Światowego Forum Ekonomicznego 2013-2014, z relatywnie stabilnym wynikiem w porównaniu z edycją 2012-2013[1], odnotowując dość wyrównane rezultaty we wszystkich 12 składowych elementach konkurencyjności i utrzymując status państwa w dobie transformacji gospodarczej. Jednocześnie, Polska wyprzedziła w rankingu 13 krajów UE: Czechy, Litwę, Włochy, Portugalię, Łotwę, Bułgarię, Cypr, Słowenię, Węgry, Chorwację, Rumunię, Słowację i Grecję). Warto podkreślić, że wśród krajów Europy Środkowo-Wschodniej Polskę w rankingu wyprzedza jedynie Estonia, która uzyskała 32. pozycję;

Polska została również doceniona przez Bank Światowy – w rankingu Doing Business 2014 awansowała o kolejne 10 miejsc, zajmując 45 lokatę wśród 189 krajów. Polska wyprzedziła m.in. Hiszpanię, Czechy oraz Luksemburg.

  • dynamicznym rozwojem i umacnianiem pozycji polskich przedsiębiorców (w I półroczu 2013 r. powstało rekordowo dużo nowych przedsiębiorstw – blisko 167 tys. indywidualnych działalności gospodarczych oraz 17,4 tys. spółek rejestrowanych w KRS;  eksport w 2012 r. wzrósł o blisko 4% do 142 mld EUR, podobnie jak w latach poprzednich, notowano relatywnie szybki wzrost eksportu na rynki rozwijające się i słabiej rozwinięte – o 19%, do 25,5 mld EUR; relatywnie wysoka dynamika eksportu do ww. państw wynikała z jego szybkiego wzrostu na rynki WNP – o 22,5% do 14,2 mld EUR; eksport do Azji wzrósł o 12,2% do 8,9 mld EUR, a do Afryki o 16,1% do 1,5 mld EUR; udział eksportu w polskim PKB w bieżącym roku może wynieść 49%.
  • Polska w ostatnich 20 latach osiągnęła pozycję lidera w regionie w kontekście BIZ.
    Wg danych NBP, wartość skumulowanych BIZ w Polsce na koniec 2012 r. wyniosła 178,2 mld EUR, co stanowi wzrost o ponad 13% rok do roku[1].
    Zdaniem inwestorów zagranicznych ankietowanych przez E&Y, Polska jest zdecydowanie najatrakcyjniejszą lokalizacją dla nowych projektów inwestycyjnych w Europie Środkowo – Wschodniej. Stwierdziło tak 37% ankietowanych w 11-ym badaniu – Atrakcyjność Inwestycyjna Europy. Drugie w rankingu Czechy otrzymały tylko 15% głosów. W Europie Zachodniej nadal najatrakcyjniejsze są Niemcy (38%) i Francja (17%).
  • Według UNCTAD World Investment Report 2013, Polska będzie w następnych dwóch latach 4. w Europie i 14. na świecie najbardziej atrakcyjną gospodarką. Z kolei FDI Intelligence w raporcie FDI Report 2013 wskazuje, że liczba projektów greenfield w Polsce wzrosła w 2012 r. o 5%. Wśród państw europejskich oprócz Polski tylko Hiszpania zanotowała przyrost.
  • Od kilku lat można też obserwować rosnące zainteresowanie polskich przedsiębiorstw rynkami zagranicznymi i trend ten zapewne utrzyma się w dłuższej perspektywie. Sprzyjać temu będą takie czynniki, jak: wielkość i chłonność rynków zagranicznych, niższe jednostkowe koszty pracy, perspektywy wzmocnienia pozycji rynkowej, bliskość klientów, czy też możliwość szerszej ekspansji eksportowej.
  • Według wstępnych danych NBP, stan należności z tytułu polskich inwestycji bezpośrednich za granicą na koniec 2012 r. wyniósł 43,495 mld EUR, co stanowi wzrost o 2,6 mld EUR, tj. o 6,4%[2].
  • W okresie 2004-2012 skumulowana wartość środków zainwestowanych przez polskie przedsiębiorstwa za granicą wzrosła ponad 18-krotnie. Od 1996 r. wartość zainwestowanych środków wzrosła blisko 72,5-krotnie.
  • Według stanu na koniec 2012 r. największe należności z tytułu inwestycji bezpośrednich polskich podmiotów za granicą koncentrują się, przede wszystkim, w krajach Unii Europejskiej (77,3%) –  w Luksemburgu (21,8%), na Cyprze (10,2%), w Wielkiej Brytanii (10,1%), i w Niderlandach (7,4%).
  • W dalszym ciągu uwidacznia się niskie zainteresowanie polskich firm krajami Afryki, Azji i Ameryki Łacińskiej. Skumulowana wartość polskich inwestycji w tych regionach geograficznych to zaledwie 1,2 mld EUR (1,5 mld USD), czyli 3,1% wartości polskich inwestycji na światowych rynkach (na koniec 2011 r.).

 3.         Zasadniczym celem dyplomacji ekonomicznej, realizowanej przez resort spraw zagranicznych i podległe mu placówki dyplomatyczno-konsularne, jest:

  • budowa pozytywnego wizerunku polskiej gospodarki (jako stabilnego partnera handlowego i inwestycyjnego), sprzyjającego klimatu dla zaangażowania polskich firm na rynkach zagranicznych oraz wspieranie interesów polskich przedsiębiorstw, realizujących projekty o charakterze strategicznym i/lub podejmujących działalność na rynkach, na których ze względu na ich specyfikę, wysokie bariery dostępu, niestabilne warunki prowadzenia działalności gospodarczej czy odległość geograficzną niezbędne jest wsparcie polityczne; inicjatywy MSZ w tych obszarach podejmowane są zgodnie z oczekiwaniami i postulatami zgłaszanymi przez przedsiębiorców i ich organizacje.
  • poprzez nasze działania chcielibyśmy, aby polskie produkty i inwestycje, a tym samym Polska kojarzyła się coraz bardziej z wysoką jakością, innowacyjnością, ciekawymi rozwiązaniami, zaawansowanymi technologiami, itp.

 4.         Procesowi ekonomizacji polskiej polityki zagranicznej towarzyszył rozwój nowych instrumentów. Warto zaznaczyć, że polityka wsparcia przedsiębiorstw jest strukturą wciąż „żywą” ulegającą zmianom mającym na celu podnoszenie skuteczności naszych działań.

  • w ramach procesu ekonomizacji polityki zagranicznej i polskiej służby dyplomatycznej zobowiązaliśmy nasze placówki dyplomatyczne do wspierania działań handlowych
    i inwestycyjnych polskich przedsiębiorców za granicą;
  • określiliśmy zasadnicze formy i zasady, jakich należy przestrzegać w kontaktach z przedstawicielami środowisk gospodarczych;
  • nałożyliśmy na pracowników placówek dyplomatycznych szereg wymogów związanych z ochroną tajemnicy przedsiębiorstwa, zapobieganiem konfliktowi interesów i procedurami antykorupcyjnymi.

 5.         Odpowiedzialny za ten obszar resortu spraw zagranicznych Departament Współpracy Ekonomicznej obserwuje rosnące z roku na rok zainteresowanie firm wsparciem dyplomatycznym. Jest ono szczególnie istotne na rynkach mało znanych, odległych geograficznie, ryzykownych gospodarczo i politycznie, a jednocześnie oferujących znaczący potencjał gospodarczy.

 6.         W 2006 r., kiedy rozpoczynał się w MSZ proces ekonomizacji, z różnych form wsparcia skorzystało ok. 80 przedsiębiorstw, sześć lat później w 2012 r. było ich już kilkaset, a wsparcia udzielaliśmy na blisko 70. rynkach[3]. Poziom tego zainteresowania odzwierciedla łączna liczba indywidualnych działań wspierających (przy konkretnych transakcjach handlowych i projektach inwestycyjnych), którą oceniamy za ubiegły rok na ok. 1000. Nie uwzględnia ona jednak całego spektrum bieżącej aktywności o charakterze informacyjno-promocyjnym, podejmowanej w ramach codziennych zadań placówek, zarówno przez piony ekonomiczne ambasad i konsulatów, jak i przez Wydziały Promocji Handlu i Inwestycji (WPHiI).

 7.         Zarówno wizyty zagraniczne członków kierownictwa MSZ, jak i spotkania z delegacjami innych państw w kraju zawierają komponent gospodarczy.  Dziś nie jest już niczym zaskakującym, że Prezydentowi, Premierowi, czy Ministrowi Spraw Zagranicznych w wizytach oficjalnych towarzyszą przedsiębiorcy. Coraz bardziej w ten obszar działań angażują się także przedstawiciele Sejmu i Senatu – o czym świadczy czerwcowa wizyta Marszałek Ewy Kopacz w Chinach. Zachęcamy naszych parlamentarzystów do wykorzystywania ich aktywności w wymiarze międzynarodowym do wspierania naszych przedsiębiorstw za granicą.

 8.         Udział polskich firm, prezentacja ich oferty oraz spotkania z potencjalnymi partnerami zagranicznymi zyskują swoje stałe miejsce w oficjalnych kontaktach zagranicznych. Takie działania podejmowane są w głównej mierze w odniesieniu do tzw. rynków trudnych (znaczna odległość geograficzna, niestabilne warunki podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej, brak aktualnej informacji handlowo-inwestycyjnej) oraz takich, gdzie rola administracji rządowej w sferze nawiązywania kontaktów gospodarczych pozostaje w dalszym ciągu czynnikiem kluczowym.

 9.         Warto wspomnieć, że tylko w okresie 2012-2013 dzięki zaangażowaniu Departamentu Współpracy Ekonomicznej przedsiębiorcy wzięli udział w 19 wizytach zagranicznych kierownictwa resortu spraw zagranicznych m.in. do: Australii, Brazylii, Kolumbii USA, Arabii Saudyjskiej, Chin (kilkakrotnie), Meksyku, Peru, Chile, Birmy, na Ukrainę, do Rosji (kilkakrotnie), Argentyny, Urugwaju, Australii, Angoli, Malezji, Republiki Konga,  Etiopii, Czarnogóry). W sumie w wizytach tych uczestniczyło blisko 470 polskich przedsiębiorstw, m.in. z sektorów: stoczniowego, lotniczego, górniczego, transportowego, obronnego, farmaceutycznego (zał. 1). Na 2014 rok określiliśmy już ponad 20 projektów o priorytetowym znaczeniu, w szczególności ukierunkowanych na rynki WNP, Afrykę, Bliski Wschód, Azję i Amerykę Południową.

 10.         Dodatkowo, DWE rozwija także projekty z zakresu dyplomacji ekonomicznej, mające na celu wzmocnienie współpracy gospodarczej z wybranymi krajami, jak też w wybranych obszarach. Przykładem  takich projektów są:

  • Polsko-Amerykański Tydzień Gospodarczy w Nowym Jorku (20-12 października 2012 r.), którego celem było pogłębienie stosunków gospodarczych pomiędzy Polską a USA, jak również podjęcie nowych form bilateralnej współpracy w tym obszarze; partnerami wydarzenia byli m.in. NYSE-Euronext, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A., New York Stern School of Business, Vital Voices Global Partnership i in. W ramach Polsko-Amerykańskiego Tygodnia Gospodarczego odbyły się cztery wydarzenia: Forum Gospodarcze USA –Polska na NYSE, debata nt. przyszłości Europy na NYU Stern School of Business, konferencja nt. roli kobiet w transformacji gospodarczej z udziałem m.in. M. Brzeziński (list H. Clinton do uczestników) oraz wystawa prac Aliny Szapocznik w MoMA.
  • Projekt „od Mistrzostw Europy do Mistrzostw świata w Piłce Nożnej” ukierunkowany na wsparcie naszych przedsiębiorstw na rynku rosyjskim   (w projekcie uczestniczy blisko 70 polskich przedsiębiorstw, których produkty i usługi z powodzeniem sprawdziły się w trakcie Euro 2012 w Polsce).
  • Międzynarodowa konferencja pt. “Economic and Business perspectives of the Shale Gas/Oil industry“ w Meksyku (październik 2012 r.). Wydarzenie organizowane przez DWE MSZ wspólnie z ambasadą RP w Meksyku poświęcone było perspektywom rozwoju sektora gazu łupkowego, z udziałem Ministra Energetyki Meksyku, Minister SZ Meksyku, Przedstawiciela Departamentu Stanu USA, szeregu innych podmiotów (IHS CERA CITI Group, Ecopetrol).
  • Wizyta studyjna przedstawicieli polskich regionów (w tym 5 marszałków województw) w USA (kwiecień 2012).

W 2014 roku chcielibyśmy przygotować:

  • przedsięwzięcia z zakresu dyplomacji ekonomicznej w ramach projektów planowanych z okazji 600-lecia nawiązania stosunków dyplomatycznych między Polską a Turcją.
  • II Tydzień Gospodarczy w USA, tym razem na Zachodnim Wybrzeżu, poświęcony innowacyjnym rozwiązaniom i wykorzystaniu najnowszych technologii;
  • działania o charakterze gospodarczym w Indiach, wykorzystując 60 rocznicę ustanowienia stosunków dyplomatycznych, przypadającą na 2014 r.;
  • forum energetyczne w Doniecku – przy okazji otwarcia KG;
  • Dni Polskie w Mongolii, Azerbejdżanie, Kanadzie (prowincja Alberta);
  • I polsko-brytyjskie Forum Gospodarcze;
  • cykl inicjatyw promujących naszą ofertę w obszarze termomodernizacji.

PLANY DZIAŁANIA 2014 ROK:

11.         Koniec roku zwykle skłania do podsumowania działalności i programowania dalszych działań. U podstaw tego przeglądu leży przede wszystkim poprawa skuteczności naszych wysiłków w obszarze dyplomacji ekonomicznej i uwzględnienie w możliwie szerokim stopniu oczekiwań przedsiębiorców.

  • MSZ ściśle współpracuje z coraz liczniejszą grupą przedsiębiorstw zainteresowanych rynkami zagranicznymi. Chcielibyśmy te kontakty rozwijać i umacniać.  Dlatego też widzimy potrzebę usprawnienia współpracy placówek dyplomatycznych z organizacjami przedsiębiorców. Chcielibyśmy poprawić efektywność w komunikacji z polskimi przedsiębiorstwami. Miałoby to na celu docieranie z informacją do właściwych odbiorców w miarę szybko. Nam z kolei pomoże w lepszym stopniu dopasować nasze instrumenty i działania do ich potrzeb.  Już w tym roku konsultujemy z przedsiębiorstwami oczekiwane kierunki i obszary naszego zaangażowania;
  • Dostrzegamy, że przedsiębiorstwa aktywne na rynkach zagranicznych nadal w ograniczonym stopniu dysponują wiedzą co do oferowanych przez administrację programów wsparcia i możliwości ich wykorzystania w ramach prowadzonej działalności eksportowej. Niezbędne są dalsze działania edukacyjne, ale także ukierunkowane na poprawę kształtowania relacji między biznesem, a administracją. Chcielibyśmy wykorzystać regionalne centra debaty do prezentacji naszych działań i szerszej komunikacji z przedsiębiorstwami, które mogłyby potencjalnie być zainteresowane ekspansją za granicę;
  • Chcielibyśmy w większym stopniu wykorzystać  instrumenty dyplomacji publicznej i kulturalnej do realizacji zadań związanych z dyplomacją ekonomiczną. Kompleksowe podejście do promocji Polski sprzyja osiągnięciu efektu synergii. Należy podkreślić konieczność koordynacji działań w celu uzyskania spójności i komplementarności, co z kolei wzmacnia siłę oddziaływania przekazu promocyjnego oraz zapewnia jego większą skuteczność.
  • Dyskusja w kręgach administracji, jak i konsultacje z organizacjami samorządu gospodarczego wskazują na konieczność  kompleksowego podejścia do kwestii zmian w obszarze wspierania naszych interesów gospodarczych. Temu służyć ma właśnie ściślejsza współpraca już na etapie planowania projektów i przedsięwzięć z MG oraz instytucjami samorządu gospodarczego (KIG, PARP, PAIIZ itp.); warto już zwrócić uwagę na te wydarzenia, które realizowane były przy współdziałaniu tych instytucji (wizyta Prezydenta RP w Mongolii i Korei Płd., wizyta Ministra SZ w Brazylii 2012 r., projekt „od Mistrzostw Europy do Mistrzostw świata w Piłce Nożnej”).
  • Będziemy dążyć, aby polscy przedsiębiorcy mieli możliwość korzystania z szerokiego systemu wsparcia ich aktywności na rynkach zagranicznych, porównywalnego do tych funkcjonujących w krajach rozwiniętych. To bowiem obecnie decyduje w znacznym stopniu o konkurencyjności oferty eksportowej i możliwościach efektywnej realizacji projektów inwestycyjnych. Ze swej strony deklarujemy dalszą pomoc i wsparcie MSZ i podległych nam placówek dyplomatycznych, dla wszelkich działań polskich przedsiębiorstw podejmowanych na rynkach zagranicznych.
  • Chcielibyśmy wesprzeć polskie przedsiębiorstwa w ich próbie zaangażowania w projekty przetargowe i rozwojowe realizowane przez organizacje międzynarodowe (UNIDO, ONZ, BŚ). Zainteresowanie polskich przedsiębiorstw rynkami tzw. trudnymi sprzyja ich włączaniu w przedsięwzięcia adresowane do tych krajów przez organizacje międzynarodowe. Przykładem takich działań jest organizowane równo za tydzień (10 grudnia br.) seminarium o charakterze warsztatowym z udziałem ok. 50 firm, które ma pozwolić zapoznać się naszym przedsiębiorcom z systemem rejestracji i przetargów ONZ. Prowadzi je przedstawiciel departamentu przetargów ONZ z Nowego Jorku.
  • Będziemy systematycznie egzekwować większe zaangażowanie placówek dyplomatycznych w realizację zadań związanych z dyplomacją ekonomiczną i wsparciem naszych przedsiębiorstw za granicą. Służyć temu będzie opracowywany system ewaluacji placówek dyplomatycznych pod względem ich efektywności w tym obszarze. Instrumentem motywacji będzie nagroda Ministra SZ dla najlepszego kierownika placówki, wyróżniającego się pod względem aktywności w tym wymiarze – wręczana od 2014 r.

Przykłady przedsięwzięć organizowanych lub współorganizowanych przez MSZ, promujących polską gospodarkę i polskie przedsiębiorstwa na rynkach zagranicznych w okresie 2011-2013

AMERYKA ŁACIŃSKA                      

  • marzec 2012 – seminarium gospodarcze z cyklu Doing business in… (Brazylia, Chile i inne rynki regionu) – szanse i możliwości współpracy dla polskich firm;
  • kwiecień 2012 – misja gospodarcza do Chile i Peru, z udziałem przedsiębiorców reprezentujących sektory: górniczy, obronny oraz środków transportu; sesja Chilijsko – Polskiej Izby Gospodarczej;
  • czerwiec 2012 – konferencja „Możliwości współpracy gospodarczej z Meksykiem”;
  • lipiec 2012 – spotkanie przyszłych ambasadorów RP w krajach Ameryki Łacińskiej z przedstawicielami kilkudziesięciu przedsiębiorstw, zainteresowanych rozwojem współpracy gospodarczej w regionie;
  • październik 2012 – seminarium „Brazylia i Kolumbia szansą dla polskich firm”, prezentujące potencjał rynków tych krajów;
  • październik 2012 – misja gospodarcza do Meksyku w ramach „Dni Polskich w Meksyku”,  z udziałem firm z sektora wydobywczego, farmaceutycznego, transportowego, zielonych technologii, spożywczego i metalowego; konferencja poświęcona perspektywom gospodarczym gazu łupkowego – Economic and Business Perspectives of the Shale Gas/Oil industry (w trakcie misji odbyło się również I Forum Gospodarcze Polska-Meksyk);
  • listopad 2012 – misja gospodarcza do Brazylii, towarzysząca wizycie min. R. Sikorskiego, z udziałem firm z sektorów: energii, stoczniowego/offshore, chemicznego, transportowego, infrastruktury, wydobywczego, obronnego, finansowego oraz przedstawicieli ośrodków badawczych;
  • listopad 2012 – misja gospodarcza do Kolumbii, towarzysząca wizycie min. B. Stelmach, z udziałem firm z sektora transportu, infrastruktury, farmaceutyków, dóbr konsumpcyjnych i przemysłu obronnego;
  • 5-8 marca 2013 – promocja polskich poszukiwań gazu łupkowego; udział min. B. Stelmach w konferencji energetycznej organizowanej w Houston przez IHS CERA (Teksas Luizjana),
  • kwiecień 2013 – konsultacje polityczno-gospodarcze w Argentynie i Urugwaju pod przewodnictwem min. B. Stelmach, z udziałem firm z sektora wydobywczego, medycznego, energetycznego, górniczego, spożywczego, bankowego oraz budowlanego. Głównym elementem wizyty było Polsko-Argentyńskie Forum Gospodarcze.

AMERYKA PÓŁNOCNA

  • październik 2011 – wizyta studyjna w USA przedstawicieli polskich spółek (wyjazd na pola łupkowe, spotkania z amerykańskimi ekspertami i przedstawicielami administracji);
  • październik 2011 – konferencja nt. gazu z łupków – we współpracy z Baker Institute (Poland’s Natural Gas Revolution: Energy, Security and Geopolitics);
  • październik 2011 – seminarium nt. gazu łupkowego w Nowym Jorku;
  • kwiecień 2012 – wizyta studyjna w USA marszałków 5 województw, na obszarach których prowadzone są poszukiwania gazu łupkowego;
  • maj 2012 – wizyta w Kanadzie 15 polskich ekspertów – poznanie doświadczeń kanadyjskich w zakresie poszukiwania i wydobycia gazu łupkowego (szkolenia, spotkania z władzami lokalnymi, instytucjami regulacyjnymi, przedstawicielami kanadyjskiej administracji);
  • październik 2012 – pierwszy w historii dwustronnych relacji Polsko-Amerykański Tydzień Gospodarczy w Nowym Jorku.  Była to pierwsza tego typu szeroko zakrojona inicjatywa obejmująca: Forum Gospodarcze USA-Polska, Konferencję-debatę nt. roli kobiet
    w biznesie i transformacji gospodarczej, Panel dyskusyjny o ekonomicznej przyszłości Europy oraz Wystawę prac Aliny Szapocznikow – Sculpture Undone, 1955–1972 w The Museum of Modern Art;
  • listopad 2012 – cykl wydarzeń gospodarczych i kulturalnych promujących Polskę jako dostawcę usług i zaawansowanych technologii w branży lotniczej, przy okazji przekazania PLL LOT pierwszego samolotu Boeing 787 Dreamliner; głównym wydarzeniem była konferencja The Polish-American Cooperation in the Aerospace Sector – Partnership through Innovation, której celem była prezentacja polskiej oferty w obszarze badań i rozwoju (B&R) w sektorze lotniczym; zaangażowanie MSZ i placówki w Waszyngtonie na etapie pozyskiwania finansowania kontraktu;
  • styczeń 2013 – seria wydarzeń gospodarczych i kulturalnych promujących Polskę przy okazji pierwszego lotu Boeinga 787 Dreamliner do Chicago. Głównym elementem było Polsko-amerykańskie forum nt. możliwości inwestycyjnych oraz seminarium nt. polsko-amerykańskiej współpracy naukowej. Wydarzenie stanowiło follow-up do Polsko-Amerykańskiego Szczytu, który odbył się w czerwcu 2012 r. oraz do Polsko-Amerykańskiego Tygodnia Gospodarczego (październik 2012 r.).

AZJA

  • wrzesień 2011 – misja 27 polskich przedsiębiorców, zorganizowana dzięki współpracy MSZ, KIG oraz PAIiIZ S.A. (Forum Gospodarcze w Hanoi – z udziałem 200 przedsiębiorców wietnamskich);
  • listopad 2011 – misja inwestycyjno-gospodarcza w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (30-osobowa grupa przedstawicieli polskiego biznesu reprezentowała sektory: finansowy, energetyczny, budowlany oraz nowych technologii);
  • maj 2012 – wizyta w Mjanmie, z misją gospodarczą polskich firm zainteresowanych  rynkiem tego kraju (seminarium gospodarcze w Izbie Handlowo-Przemysłowej Mjanmy – wstępne rozeznanie rynku pod kątem możliwości współpracy handlowej
    i inwestycyjnej);
  • wrzesień 2012 – misja gospodarcza w Chinach (15 prezesów największych polskich spółek energetycznych – spotkania z chińskimi partnerami);
  • wrzesień 2012 – forum gospodarcze w Kantonie, z udziałem przedstawicieli władz i przedsiębiorców z województwa zachodniopomorskiego oraz prowincji Guangdong – regionów, które współpracują ze sobą od 11 lat;
  • październik 2012 – „Własność intelektualna a biznes” – forum małych i średnich przedsiębiorstw – państwa Grupy Wyszehradzkiej – Chiny;
  • czerwiec 2013 – oficjalna wizyta Marszałek Sejmu RP, Pani Ewy Kopacz wraz z Delegacją w Chińskiej Republice Ludowej (Pekin, Kanton);
  • czerwiec 2013 – wizyta przedsiębiorców i przedstawicielek organizacji kobiecych w Singapurze (spotkanie z lokalnymi organizacjami kobiecymi – w siedzibie singapurskiej SCWO – Singapore Council of Women Organisations – zrzeszającej 57 organizacji kobiecych oraz spotkanie z udziałem przedstawicieli singapurskich organizacji biznesowych oraz  szkół biznesu (INSEAD);
  • czerwiec 2013 – Global Summit of Women 2013 w Kuala Lumpur w Malezji, organizowany przez GlobeWomen (z udziałem minister A. Kozłowskiej-Rajewicz, Pełnomocnik Rządu ds. Równego Traktowania, Małgorzaty Omilanowskiej, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Henryki Bochniarz, Prezydent Konfederacji Lewiatan, prof. Małgorzaty Fuszary, Bożeny Szydłowskiej, Posłanki na Sejm RP, Przewodniczącej Parlamentarnej Grupy Kobiet, Beaty Kempy, Posłanki na Sejm RP, Małgorzaty Sekuły-Szmajdzińskiej, Posłanki na Sejm RP oraz ok. 20-osobowej delegacji przedstawicielek świata biznesu).

EUROPA

  • maj 2011 – wizyta studyjna polskich ekspertów w Norwegii (poznanie regulacji norweskich dot. poszukiwania i wydobycia węglowodorów);
  • lipiec 2011 – konferencja nt. gazu łupkowego w Sofii;
  • wrzesień 2011 – Forum Biznesu Partnerstwa Wschodniego w Sopocie, towarzyszące Szczytowi Partnerstwa Wschodniego w ramach polskiej Prezydencji w Radzie UE (forum zostało zainicjowane przez MSZ, a jego organizatorami byli: Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan i BUSINESSEUROPE);
  • listopad 2011 – seria konferencji nt. energetyki i gazu łupkowego (polsko-hiszpańska konferencja energetyczna „Bezpieczeństwo energetyczne Europy” w Madrycie; polsko-rumuńska konferencja nt. gazu łupkowego w Bukareszcie; konferencja nt. gazu łupkowego w Oslo);
  • luty 2012 – misja interwencyjno-gospodarcza w Kijowie, z udziałem firm sektora energetyki, w tym odnawialnej oraz rynku finansowego (problemy polskich inwestorów na Ukrainie);
  • marzec 2012 – polsko-brytyjskie seminarium w Londynie nt. aktywności kobiet w gospodarce, spotkanie dla funduszy Private Equity;
  • marzec 2012 – misja gospodarcza w Rostowie nad Donem, z udziałem polskich producentów przemysłu rolno-przetwórczego oraz kolejowego (wsparcie i prezentacja oferty polskiego biznesu w Obwodzie Rostowskim);
  • maj 2012 – seminarium w Zurychu nt. gazu ze złóż łupkowych;
  • październik 2012 – wizyta studyjna w Polsce przedstawicieli rosyjskich władz regionalnych i instytucji, które uczestniczą w przygotowaniach do Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej w Rosji w 2018 r. (seminarium „Od Mistrzostw Europy do Mistrzostw Świata – polskie doświadczenia”);
  • listopad 2012 – jednodniowa konferencja w Lublanie (Słowenia) nt. reform systemu emerytalnego w Polsce i ich wpływu na rozwój rynku kapitałowego i ubezpieczeń;
  • styczeń 2013 – wizyta studyjna dziennikarzy ukraińskich o profilu ekonomicznym w Warszawie, w ramach promocji polskich rozwiązań w zakresie rynku ubezpieczeniowego oraz PZU na Ukrainie;
  • marzec 2013 – Moskwa, Forum „Od Mistrzostw Europy do Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej”,  z udziałem 80 polskich firm;
  • lipiec 2013 – indywidualne spotkania przedstawicieli polskich przedsiębiorstw z kierownikami polskich placówek dyplomatycznych podczas corocznej Narady Ambasadorów (kilkudziesięciu przedstawicieli przedsiębiorstw uczestniczyło w kilkuset spotkaniach z Ambasadorami);
  • październik  2013 – Dni Polskie w Czarnogórze połączone z polsko-czarnogórskim forum gospodarczym (z udziałem 37 firm polskich  z sektorów: maszynowy,  hutnictwo-metalurgia, rolniczy, architektura);
  • listopad  2013 – wejście z polskimi ubezpieczeniami na estoński rynek, przy wydajnym wsparciu  polskiej dyplomacji – uroczyste otwarcie przedstawicielstwa PZU S.A. w Tallinnie;
  • grudzień 2013 – Forum Gospodarcze – Podbój nowych rynków – szanse i wyzwania, w Lizbonie (przewidywany udział przedsiębiorstw m.in. z sektorów: bankowość i finanse, energetyka). 

AFRYKA I BLISKI WSCHÓD

  • październik 2011 – wizyta robocza min. R. Sikorskiego w Libii, z udziałem  przedsiębiorców  działających na rynku libijskim;
  • grudzień 2011 – wizyta robocza min. B. Stelmach w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, wraz z misją gospodarczą;
  • lipiec 2012 – dwustronne konsultacje nt. perspektyw polsko-nigeryjskiej współpracy dwustronnej, głównie gospodarczej (podpisano porozumienie o współpracy ministerstw spraw zagranicznych obu krajów);
  • listopad 2012 – misja przedsiębiorstw sektora obronnego do Arabii Saudyjskiej;
  • grudzień 2012 – misja gospodarcza kobiet – przedsiębiorców do Arabii Saudyjskiej;
  • maj 2013 – misja gospodarcza do Angoli z udziałem 19 polskich firm z sektorów: stoczniowego/offshore, transportowego, infrastruktury, górnictwa, finansów i bankowości, dóbr konsumpcyjnych, nowych technologii oraz rolno-spożywczego;
  • wrzesień 2013 – misja gospodarcza towarzysząca wizycie min. B. Stelmach w Republice Konga – z udziałem 14 polskich firm (forum gospodarcze i spotkania z przedstawicielami administracji);
  • wrzesień 2013 – misja gospodarcza towarzysząca wizycie min. B. Stelmach w Republice Etiopii  – z udziałem 19 polskich firm (forum gospodarcze i spotkania z przedstawicielami administracji).

AUSTRALIA i NOWA ZELANDIA

  • maj 2013 – oficjalna wizyta Ministra Spraw Zagranicznych, Radosława Sikorskiego w Australii i Nowej Zelandii z udziałem firm z sektorów górniczego i wydobywczego (Polsko-Australijskie Forum Gospodarcze, 2 wizyty studyjne w Newcastle i Brisbane);
  • lipiec 2013 – spotkanie przedstawicieli sektora rolno-spożywczego (przedsiębiorstwa i organizacje branżowe) z p. P. Milewskim, amb. RP w Australii, poświęcone perspektywom współpracy handlowej z rynkiem tego kraju oraz wspieraniu działań polskich przedsiębiorstw przez naszą placówkę dyplomatyczną (nawiązanie
    do niedawnej wizyty min. R. Sikorskiego w Australii.

 


[1] Globalny Indeks Konkurencyjności, liczony przez World Economic Forum, jest szczególnie istotny dla zagranicznych inwestorów,  którzy traktują go jako pierwszy etap selekcji rynków z punktu widzenia potencjalnych planów inwestycyjnych oraz źródło analizy porównawczej.

[2] http://www.nbp.pl/home.aspx?f=/publikacje/zib/zib.html

[3] http://www.nbp.pl/home.aspx?f=/publikacje/pib/pib.html

[4] 2009: wsparcie ponad 70 polskich przedsiębiorstw na 30 rynkach

2010: wsparcie ponad 130 polskich przedsiębiorstw na blisko 60 rynkach

2011: wsparcie ponad 500 polskich przedsiębiorstw na 60 rynkach

2012: wsparcie ponad 600 polskich przedsiębiorstw na 70 rynkach