W dniu 25 maja 2021 r. w Wyższej Szkole Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide De Gasperi odbyła się Międzynarodowa Konferencja Naukowa zatytułowana „„Współczesne koncepcje i metody zarządzania organizacjami i jednostkami administracji – wizja przyszłości”. Spotkanie odbyło się w trybie hybrydowym.
Celem konferencji było wypracowanie rozwiązań w zakresie zarządzania w warunkach zakłóconej działalności, zaburzeń równowagi wewnętrznej, zagrożenia realizacji celów, zmniejszenia zatrudnienia. Konferencja miała za zadanie także zwrócić uwagę na nowe wyznawania stojące przed organizacjami i jednostkami administracji publicznej po kryzysie.
Europejski Klub Biznesu Polska reprezentował Prezes Pan Janusz Cieślak, który zasiadał w Komitecie Honorowym konferencji oraz wziął udział w Panelu „CRS i komunikacja międzykulturowa”. Wystąpienie okolicznościowe podczas otwarcia konferencji wygłosiła Pani Prof. dr hab. Elżbieta Mączyńska, Prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego i Przewodnicząca Kapituły Nagród EKB Polska. W sesji plenarnej w panelu udział wzięła Pani Prof dr hab. Joanna Paliszkiewicz ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, członek Zarządu EKB Polska, która podjęła temat „Innowacyjne przedsiębiorstwa: przywództwo, zaufanie i zarządzanie wiedzą”.
Poniżej przedstawiamy PANELE KONFERENCJI:
- Społeczna odpowiedzialność w biznesie.
O społecznej odpowiedzialności biznesu można mówić na wiele sposobów, kładąc nacisk na różne aspekty. Biznes wnosi swój wkład w realizację celów zrównoważonego rozwoju, które stają się wyznacznikiem realizacji wymiaru ekonomicznego, społecznego i środowiskowego, w praktyce w realizacji tych celów pomocna jest społeczna odpowiedzialność. Oznacza to, z jednej strony, obowiązek podejmowania przez biznes działań, które nie będą szkodliwe społecznie, z drugiej – podkreślanie twórczej roli biznesu w tworzeniu standardów społecznych. Biznes odpowiedzialny społecznie jest ukierunkowany na swoich interesariuszy, czyli takie podmioty i grupy, które są związane z działalnością firm i mają wpływ na proces wytwórczy czy też aktywności biznesowe. Dyskusje nad celem działania biznesu oraz pełnionymi przez biznes funkcjami nie słabną, stają się poważnym problemem międzynarodowym.
- Komunikacja międzykulturowa.
Współczesne organizacje muszą radzić sobie z wielokulturowością w swoich szeregach. Wiedza i umiejętność rozumienia roli kultury w funkcjonowaniu jednostek organizacyjnych, komunikowaniu się członków zespołu pochodzących z różnych kultur staje się jednym z większych wyzwań współczesnej organizacji. Istotą zarządzania w tak heterogenicznej jednostce staje się więc znalezienie najlepszego sposobu na połączenie i asymilację różnorodności wynikającej z odmiennych zachowań pracowników.
- Innowacyjność, przywództwo i zarządzanie wiedzą.
W wielu sektorach życia gospodarczego innowacyjność jest dzisiaj podstawowym polem konkurowania, przynoszącym więcej korzyści niż konkurowanie ceną czy kosztem wytworzenia lub świadczenia usługi. W coraz bardziej złożonym, cyfrowym i rozproszonym otoczeniu efektywne przywództwo staje się warunkiem osiągnięcia sukcesu, a procesy zarządzania wiedzą stają się kluczowym obszarem zainteresowania menedżerów nowoczesnych organizacji.
- Zarządzanie i technologie informacyjne.
Informacja jest kluczowym zasobem. Wiedzieć „co”, „jak” czy „kiedy” powinno być wstępem do tego, aby pozyskać właściwe, z punkty widzenia realizowanych celów, zasoby ludzkie, techniczne czy finansowe. Informacji jest jednocześnie coraz więcej, a ona sama jest coraz bardziej nieuporządkowana oraz rozproszona w niepewnym i trudno przewidywalnym otoczeniu. Technologie informacyjne są niezbędnym elementem każdego systemu realizującego cele, bez względu na ich specyfikę (biznesowe, społeczne, ekologiczne). To ogromne wyzwanie dla współczesnego zarządzania.
- Wyzwania rynku pracy.
Zwiększenie globalnego wzrostu w celu zapewnienia lepszych standardów życia i wysokiej jakości miejsc pracy dla ludzi na całym świecie powinna być priorytetem zarówno dla władzy, przedsiębiorców jak i mieszkańców. Miejsca pracy, stosunek pracy, nierówności to trzy główne wyzwania rynku pracy, które muszą być objęte ochroną w czasie i po kryzysie. Ponadto stoją przed nami wyzwania czasów, takie jak demografia, ochrona socjalna, migracja, zielona gospodarka i inne.
- Zarządzanie w administracji publicznej wobec zmian w sferze społecznych, gospodarczych i technologicznych.
Zwiększający się udział administracji publicznej w różnych sferach życia oraz dynamicznie zmieniające się otoczenie społeczno-gospodarcze i technologiczne determinuje konieczność modyfikacji dotychczasowych sposobów działania administracji publicznej. Zapewnienie skuteczności w osiąganiu jej celów wymaga przy tym podjęcia szeregu skoordynowanych działań prawnych, organizacyjnych i technicznych w obszarze zarządzania. Wdrożenie w sferze publicznej nowoczesnych systemów zarządzania powinno jednak specyfikę działania administracji, w tym jej służebną rolę wobec społeczeństwa oraz konieczność realizacji zadań publicznych w stopniu spełniającym oczekiwania adresatów działań administracji. Dlatego niezbędna jest dyskusja na temat adaptacji nowoczesnych metod zarządzania do prawnie określonych celów i zadań administracji publicznej zarówno w ujęciu systemu, jak i na poziomie urzędu.
- Finanse i administracja wobec wyzwań powstałych po 2020 r.
Finanse i administracja skarbowa w cyberprzestrzeni. Wzrost znaczenia informatyzacji w funkcjonowaniu systemów podatkowych po 2020 r. Pseudowaluty – zagrożenie dla finansów publicznych i przedsiębiorców. Prawda czy fałsz? Przyczyny i skutki zatorów płatniczych przedsiębiorców powstałych w wyniku pandemii koronawirusa.
You must be logged in to post a comment.