Żywe Muzeum Piernika zostało powołane do życia w 2006 roku przez Państwa Elżbietę i Andrzeja Olszewskich i jest pierwszą tego typu interaktywną placówką w Europie. Średniowieczna piernikarnia, w której rządzą Mistrz Piernikarski i Wiedźma Korzenna powstała przy ul. Rabiańskiej 9 w zabytkowym spichlerzu z 1863 roku. W roku 2014 na drugim piętrze budynku Muzeum została otwarta druga sala pokazowa. W piernikarni z początków XX wieku przeprowadzane są m.in. pokazy zdobienia pierników lukrem królewskim. W pierwszym roku funkcjonowania Muzeum odwiedziło 34 tys. gości, w 2014 blisko 107 tysięcy, a w 2015 roku – ponad 115 tys.
W 2016 liczba turystów powiększyła się do ponad 131 tys. W 20017 zaś do 138 tysięcy.
Zdobyte nagrody i wyróżnienia:
2006 – Mikro przedsiębiorca Roku w konkursie organizowanym przez Citi Bank i Fundację Kronenberga,
2008 – w konkursie zorganizowanym przez Polską Organizację Turystyczną Muzeum otrzymało Certyfikat Produkt Turystyczny Roku 2008,
2012 – Muzeum stało się jednym z Siedmiu Nowych Cudów Polski w plebiscycie organizowanym przez National Geographic,
2014 – otrzymało Złotą Karetę Czytelników Dziennika Nowości za całokształt działalności,
2015 – Muzeum zostało wyróżnione przez amerykański Huffington Post – najbardziej opiniotórczy portal na świecie – za miejsce, które trzeba koniecznie zobaczyć w 2015 roku,
2015 – otrzymało Certyfikat Jakości jednego z największych światowych portali turystycznych TripAdvisor,
2016 – wyróżnienie Pascala za jedno z dziesięciu najciekawszych muzeów w Polsce,
2016 – Produkt Turystyczny Roku 2016 – nagroda przyznana podczas Kongresu Turystyki Polskiej przez Ministerstwo Sportu i Turystyki i Polskiej Organizacji Turystycznej,
2016 – nominacja do Złotego Certyfikatu POT,
2016 – tytuł jednego z najbardziej nietypowych miejsc na świecie Atlas Obscura,
2016 – atrakcja nr 1 w Toruniu wg portalu TripAdvisor,
2017 – Żywe Muzeum Pienrika otrzymało Złoty Certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej za najlepszy produkt turystyczny – najbardziej pożądaną i prestiżową nagrodę branży turystycznej.
Rozwój/ wzrost/działania:
Rozwój Muzeum związany jest z promowaniem na świecie Polski, Torunia, produktu regionalnego.
Wciąż rośnie liczba gości odwiedzających muzeum. Muzeum wciąż odnotowuje coroczną progresję dochodów netto, które inwestujemy w rozwój. Wzrosła również liczba polskich i zagranicznych biur podróży, z którymi współpracuje Muzeum. W pierwszym roku działalności było ich 20, w 2016 roku ponad 400, w tym z USA, Niemiec, Japonii, Hiszpanii, Rosji, Litwy, Ukrainy, Białorusi. Właściciele Muzeum Piernika prowadzą także Dom Legend Toruńskich i Bunkier Wisła, co pozwala na pakietowanie usług turystycznych.
Wprowadzona została produkcja i sprzedaż pierników – produktów pod własną marką, zastrzeżonych znakami towarowymi oraz wprowadzono nowe propozycje dla każdego segmentu turystycznego. W kwietniu 2017 roku został otwarty firmowy sklep z piernikami.
Na początku swojej działalności w Muzeum zatrudnionych było 9 osób, obecnie 30 (w tym niepełnosprawni).
Muzeum jest przyjazne osobom niepełnosprawnym. Bilety dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej kosztują 1zł. Przeprowadzane są pokazy z audiodeskrypcją – cały pokaz jest prowadzony tak, by osoby niewidzące mogły w nim uczestniczyć i zobaczyć. Muzeum współpracuje z Fundacją Nieograniczona im. Bogny Olszewskiej oraz z Fundacją Światło, działającą na rzecz osób w śpiączce. Wspiera Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy, przekazując przedmioty na licytację i przeprowadzając specjalny pokaz, z którego dochód przeznaczony jest na tę akcję.
Muzeum stara się korzystać z lokalnych dostawców i podwykonawców. Jeśli nie ma takich możliwości wybiera polskich. Stawia na zrównoważony rozwój i wspieranie mniejszych inicjatyw.
You must be logged in to post a comment.