„Port Praski – miasto nowej generacji” to ogromna inwestycja, która jest realizowana przy basenach portowych na obszarze około czterdziestu hektarów w samym centrum Warszawy, niedaleko Starego Miasta. Choć deweloperzy mają słabość do wielkich słów, to wszystko wskazuje na to, że Port Praski faktycznie przyczyni się do odmiany oblicza całego miasta. Jest to obecnie jedno z największych przedsięwzięć architektonicznych w Europie, którego realizacja ze względu na nowoczesną technologię budowy ma szansę dorównać londyńskim dokom, a ze względu na otaczającą zabytkową architekturę – Wenecji. Wyrazistość projektu Portu Praskiego wzbudza coraz większe zainteresowanie warszawiaków. Spotyka się z uznaniem jako jedna z wyjątkowych i nielicznych inwestycji w Europie, która swym wizerunkiem przyczyni się do rozwoju, wzbogacenia i urozmaicenia przestrzeni prawobrzeżnej części Warszawy.
Port Praski docelowo będzie składał się z czterech części: Starej Pragi – dzielnicy mieszkalno-usługowej, Doków – luksusowej części z restauracjami, ekskluzywnymi butikami i mariną, City – dzielnicy usługowo-biurowa oraz Parku Mediów – części medialno-technologicznej. Dodatkowo deweloper wybuduje zabezpieczenie przeciwpowodziowe, które ochroni przed ewentualnym zalaniem tereny prawobrzeżnej Warszawy, zabezpieczy Stację Metra „Stadion Narodowy” usytuowaną przy ulicy Sokolej, tunele drugiej linii metra w obszarze od ulicy Targowej do ulicy Sokolej i Wybrzeża Szczecińskiego, a także tereny przyległe, sięgające aż do ulic Ratuszowej, Targowej oraz Francuskiej.
Realizacja projektu „Port Praski – miasto nowej generacji” rozpoczęła się pod koniec 2011 roku, ukończone są już cztery budynki mieszkalno-usługowe: Krowia 6, Sierakowskiego 5, Port i Latarnia. Cała inwestycja ma być gotowa za około dziesięć lat.
Doki w warszawskim Porcie Praskim mogą stać się nie tylko wizytówką Warszawy w Europie, ale również dać początek wodnej komunikacji miejskiej. Rozwój miejskiego transportu rzecznego może okazać się skutecznym sposobem na drogowe korki, jednak pod warunkiem, że nie będzie ograniczał się tylko do jednego portu. Warszawiacy powinni mieć możliwość dopłynięcia w różne miejsce, szczególnie że coraz więcej osób pracuje i spędza wolny czas w miejscach zlokalizowanych tuż przy Wiśle. Już od dawna mówi się o konieczności rewitalizowania królowej polskich rzek, a takie inwestycje jak Port Praski sprawiają, że dzieje się to na naszych oczach.
Nagrodę SIGNUM TEMPORIS 2017 ZNAK CZASU dla Portu Praskiego odebrał Prezes Zarządu
Adam Pykel, a wręczyli: Podsekretarz Stanu w MSZ Marek Magierowski, Przewodnicząca
Kapituły Nagród prof. Elżbieta Mączyńska i Prezes EKB Polska Janusz Cieślak
You must be logged in to post a comment.