Teatr Wielki Opera Narodowa

Największy teatr w Polsce i jeden z większych na świecie. Od ponad 170 lat tworzy historię opery i baletu w kraju. Mieści się w samym sercu Warszawy, a jego monumentalności nie sposób przegapić – Teatr Wielki – Opera Narodowa. Historia miejsca sięga XIX wieku, a dokładnie lat 1825-1833 kiedy powstał gmach teatru według projektu Antonia Corazziego. Od tego czasu był kilkukrotnie przebudowywany. Podczas oblężenia Warszawy w 1939 roku został zbombardowany i niemal całkowicie zniszczony. Odbudowany po wojennych zniszczeniach gmach otwarty został w 1965 roku i od tamtej pory nieprzerwanie służy jako jeden z najokazalszych i najlepiej wyposażonych teatrów w Europie.

Największa scena w Europie jest domem dla najwybitniejszych artystów sceny muzycznej, operowej i baletowej. W 2019 roku obchodzimy 10 lecie powstania Polskiego Baletu Narodowego, który jest kontynuatorem wieloletniego dorobku zespołu baletowego Teatru Wielkiego i spadkobiercą wielkiej warszawskiej tradycji baletowej, która sięga swoimi korzeniami XVII wieku.

Dyrektorem naczelnym TW-ON jest Waldemar Dąbrowski – były minister kultury, mecenas sztuki, działacz kulturalny, współzałożyciel teatrów, orkiestr, instytucji kultury, a także członek zarządu Opera Europa.

Dyrektorem baletu jest Krzysztof Pastor – choreograf, artysta, którego język artystyczny doceniany jest w takich zespołach baletowych jak Het Nationale Ballet, The Washington Ballet czy The Israel Ballet.

Dyrektorem artystycznym Opery Narodowej jest Mariusz Treliński, który cieszy się sławą jednego z czołowych reżyserów operowych na świecie, co zostało ostatecznie potwierdzone w 2018 roku, kiedy otrzymał Operowego Oscara – International Opera Award. Jego produkcje można oglądać niemal pod każdą szerokością geograficzną – on sam zapraszany jest przez najważniejsze domy operowe do współpracy, dość wspomnieć, że swoją inscenizacją Tristana i Izoldy Wagnera otwierał sezon 2016/17 w Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Już niedługo spektakl będzie można zobaczyć tam ponownie – wraca do repertuaru MET w sezonie 2018/19.

Opera Narodowa i Polski Balet Narodowy współpracują z wieloma teatrami na świecie. Produkcje Teatru Wielkiego były pokazywane niemal na każdym kontynencie, w takich miejscach, jak: Metropolitan Opera, Teatro alla Scala, English National Opera oraz festiwale w Bregenz czy Baden-Baden.

Teatr Wielki – Opera Narodowa to nie tylko siedziba opery i baletu. Jako instytucja pomyślany został totalnie: znajdziemy tu także pierwsze w Polsce Muzeum Teatralne, Galerię Opera prezentującą głównie dzieła polskich malarzy XX wieku czy Akademię Operową – studio kształcące młodych śpiewaków.

Ponadto scena Opery Narodowej jest miejscem wielu festiwali, gal, wydarzeń rozrywkowych, ale przede wszystkim tych o znaczeniu historycznym – w 2018 roku świętuje 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości.

Każdy kolejny sezon jest w życiu Teatru nowym rozdziałem, pisanym na bieżąco w rytmie wydarzeń oraz kontekście społecznym i historycznym w jakim się znajdujemy.

W obecnym sezonie 2018/2019, na styku dwóch szczególnie ważnych dla Polski dat, w naturalny sposób wyznacza linię myślenia programowego, tworząc unikatowy, interesujący dla publiczności kontekst. Rok 2018 – jubileusz 100-lecia odzyskania niepodległości – znajduje swoje przedłużenie w obchodach Roku Moniuszkowskiego 2019 – w 200. rocznicę urodzin kompozytora, wybitnej postaci opery, muzyki i kultury polskiej.

To czas, który traktowany jest w Operze Narodowej przede wszystkim jako wielkie zobowiązanie: zobowiązanie piękne, bo dające asumpt do szczególnego eksponowania w dorobku Teatru tego, z czego jest najbardziej dumny – sztuki najwyższej próby, niosącej istotne wartości. To także swoista kulminacja ostatnich kilku lat, w których planując repertuar zaczerpnięto z bogatego dziedzictwa narodowego, zachwycając się wciąż na nowo lub odkrywając z radością prawdziwe arcydzieła. Wprowadzono na scenę, obok Strasznego dworu, także Goplanę Władysława Żeleńskiego (nagrodzoną prestiżową International Opera Award) oraz Erosa i Psyche Ludomira Różyckiego; niezmienną popularnością cieszy się Cud albo Krakowiaki i Górale Jana Stefaniego i Wojciecha Bogusławskiego, pełna młodzieńczej energii produkcja Akademii Operowej.

W tym sezonie przygotowano trzy niezwykle ważne premiery operowe z kręgu literatury narodowej: Króla Rogera Karola Szymanowskiego, Halkę (wileńską) Stanisława Moniuszki i otwierającego sezon Manru Ignacego Jana Paderewskiego. Zobowiązanie artystyczne w szczególny sposób odnosi się właśnie do tej wielkiej osobowości: artysty, twórcy i męża stanu, którego rola w historii naszego kraju, w odzyskaniu niepodległości, ukształtowaniu granic i relacji z mocarstwami ówczesnego świata wciąż nie jest należycie eksponowana i honorowana. Dlatego w najbliższych miesiącach – obok Manru, jedynej polskiej opery, która wystawiona została w nowojorskiej Metropolitan Opera – dzieła Paderewskiego w istotny sposób zaistnieją w teatrze. Zapraszamy na koncert symfoniczny Preludium premierowe przed premierą Manru, na koncert 11 listopada, a także na wystawę inaugurującą sezon w Galerii Opera, poświęconą właśnie osobie tego niezwykłego Polaka. Listę premier operowych dopełniają dwa ważkie tytuły z przestrzeni literatury światowej: Tosca Giacomo Pucciniego (która dołączy do trzech innych tytułów tego kompozytora w repertuarze) oraz polska premiera Billy’ego Budda Benjamina Brittena.

Polski Balet Narodowy, po znakomicie przyjętej Damie kameliowej z muzyką Fryderyka Chopina, ponownie sięgnie po dzieła genialnego kompozytora, tym razem proponując spektakl Nasz Chopin (Notre Chopin) do obu Koncertów fortepianowych; na Scenie Kameralnej zaś odbędzie się prapremiera pod wymownym tytułem Fredriana – spektakl po wielokroć wpisujący się w sezon jubileuszowy, ułożony według tekstów wirtuoza polskiego dramatu komediowego hrabiego Aleksandra Fredry i muzyki Stanisława Moniuszki.

Od początku 2019 roku postać Stanisława Moniuszki w naturalny sposób stanie w centrum życia Opery Narodowej. Obok spektakli, koncerty symfoniczne i kameralne (w tym gala na otwarcie Roku Moniuszkowskiego 5 stycznia oraz seria recitali wokalnych w Salach Redutowych im. Fryderyka Chopina), a także w maju jubileuszowy, X Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki, który w rzeczywisty sposób wpisuje się w wąski krąg najważniejszych wydarzeń tego rodzaju na świecie.

Nagrodę BENE MERITUS 2018 DOBRZE ZASŁUŻONY dla Teatru Wielkiego Opery Narodowej odbiera Wojciech Parchem, Pełnomocnik Dyrektora, a wręczają: dr Zdzisław Sokal, Doradca Prezydenta RP, Andrzej Siezieniewski, Członek Kapituły Nagród i prof. Joanna Paliszkiewicz, Członek Zarządu EKB Polska.

This slideshow requires JavaScript.